Salam Maal Hijrah

Asal kain dari benang, asal BN jadi bangang...(tahap emosi memuncak)

Asalkan tertegak slogan melayu jadi tuan, semuanya tak mengapa. Biar hari-hari rebus pucuk paku dan berlaukkan siput babi pun tak mengapa, janji tegakkan slogan ketuanan melayu dan berbangga mempunyai negara yang paling ramai orang melayunya sendiri miskin papa kedana. Kesiannya jiran kita, Melayu singapura tu, yang tiada beraja dan pemimpin pula dari kaum Cina, malah hidup kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Kasihan dia... kasihan dia... kasihan dia, yang bahalul, tengging, bebal dan suka kena tipu adalah kita. Rasanya rakyat Tibet lagi maju pemikirannya dari kita? Ye ke?

Trip to Tip of Borneo;Tanjung Simpang Mengayau, Kudat


Klik sini, untuk gambar yang lain...citernya..bila free nnt baru nk karang...huhu atau tgk aje gambar u all lah tlng wat citernya...huhuhu...

Related sini dan sini.

Harga photo nih...RM (infiniti)

Happy Deepavali

Untuk Mardiah...




klik sini

AGM...berbalas pantun, bersajak dan bersyair.

Salam semua,

Hari ini aku terdetik jugak untuk menyatakan sesuatu dari benak pemikiran politik kolotku yang tk tertanding dgn org lain kolotnya. Beberapa hari kebelakangan ni, aku cuba utk menulis, cuba untuk berkarya, cuba utk menajamkan daya kreativiti dlm bidang tertentu. Tapi terkubur begitu saja. Bukan hasrat aku nak kerterbelakang dalam hal itu, tetapi ada kekangan lain.

Hampir semua media massa memperkata tentang dasyatnya satu pertubuhan politik ini utk menjuarai perjuangan melayu. Tahniah ke atas semua perwakilannya yang berapi-berapi berkata, berucap, bersyarah, berceramah dan tidak kurang yang mencemuh dan mengata. Tapi, agak hambar sebenarnya kalau nk ulas. Kerana kebanyakan hanya membaca teks ucapan berbanding yang berucap ikhlas. Perbahasan daripada para perwakilannya sepatutnya menjadi ukuran terutama bila berbahas soal hubungan kaum. Dalam kata lain, sia-sia sahaja jerit pekik untuk menggunakan peruntukan tentang kerakyatan bagi mengancam kaum lain kerana peruntukan yang tertulis ini begitu konkrit sekalipun darurat diisytiharkan, ia tetap tidak boleh disanggah.

Apa yang aku nak kata, berhentilah dari membuat tren seperti ini, tahun lepas begitu juga, 2 tahun berlalu pun hal yang sama, pemimpin berganti juga bercakap soal yang sama. Tidak banyak mengatakan hal-hal rakyat, hal-hal agama. Oh, patutlah, sudah lebih 50 tahun bertapak, masih ramai yang miskin lagi di Malaysia, bahkan baru sekarang nak terfikir dan mewujudkan 'rakyat didahulukan', dan yang baru masih jahil dengan hal-hal agama yang bagi aku simple(fesyen islam). Cubalah angkat sikit martabah ulamak di Malaysia nih, bukan 'ulemak2' mereka saja. Tetapi ulamak yang tk bias dgn mana2 parti politik pun kena angkat...martabatnya. Isy... tak der maknanya dia nak ikut nasihat ulamak2 yang tak pro mereka..yer tak?. Orang macam tu... nak dengar cakap orang agama?? Bertuah.... Ketegaq ya Rabbi!! Ego teramat tinggi!! Angkuh bukan main lagi!! Bodoh sudah pasti!!

Retorik kaum dan laungan yang biasa bergema di PWTC itu perlu dihentikan. Kalaulah Melayu itu dimartabat sekalipun, atau bak kata sayap wanita, bukan ' Ketuanan Melayu', tapi 'Kemuliaan Melayu', bagaimana pula dengan agama org melayu itu....yang hampir 100 peratus beragama ISLAM...MELAYU itu lebih mulia daripada ISLAM?. Mungkin aku tk berapa ikut sangat ucapan sayap wanita itu, dan mngkin skopnya lebih ke arah mulianya Melayu sebab pemimpin Melayu yang membawa pembangunan yang bercambah di Malaysia. Mungkin....tetapi bagi aku, itu masih 'bernilai' retorik semata. Mana mungkin mulianya ISLAM kerana MELAYU...fikir2kanlah.

Aku rasa takat itu saja, kesimpulannya, bagi aku perbahasan para perwakilan tidak ubah umpama, pertandingan debat, bagi melihat pewakilan mana yang hebat, pertandingan berbalas pantun, utk dinobat pewakilan mana yang bergaya kartun, dan juga persembahan syair dan sajak, bagi melihat pewakilan mana yang terlebih bijak. Apapun sebenarnya aku sokong sayap pemudanya, bagi aku ucapannya lebih realiti dari fantasi. Macam tulah yang kita nak....malangnya, pucuk pimpinan macam tak sokong aje, seolah-olah gema tak bersahut.

20102010



NAK TENGOK TUHAN KE???

Satu kisah menarik yang ustaz aku ajor masa sekolah dulu ialah cerita Firaun yang nak naik langit tengok tuhan nabi musa. Cerita nye memang menarik tetapi akhirnya habis macam tu je... aku pun tak kaji cerita tu dah ... biarle ustaz yang ada zaman sekarang ni...

Bukan apa...aku teringat cerita ustaz aku dulu sebab aku dengor pasal bangunan pencakar langit yang di khaborkan nak dibina bernama bangunan warisan. Khabornya 100 tingkat...wooo tinggi tu... agaknya sampai tak ke langit... ceritanya nak cakar langit... mesti ada jari jari bangunan tu kut... Kalau tak macam mana nak cakar????

Sebenarnya aku bukan kisah sangat dengan cakar tak cakar langit tu...tapi 5 bilion tu rasenye besor... kalau nak banding dengan 98 juta untuk SAR tu jauh langit dengan kerak bumi le... tapi apa manafaatnya bangunan seratus tingkat tu..?? nak kata buat pejabat ... pejabat yang ada kat KL pun tak penuh lagi... Bangunan Petronas tu dah penuh ke???

Kalau nak kata buat bangunan untuk pejabat kerajaan tak masuk akal sebab bangunan yang ade pun dah diheret ke Putrajaya. Pakatan Rakyat telah membantah atas alasan yang banyak... rasionalnya tak nampak selain kemegahan atau mungkin ada peluang projek. Rakyat bukan tak nak projek megah... tapi mana yang lebih diutamakan??? berapa banyak lagi rakyat tak tentu hala hidup deme...

Yang papa kedana bersepah merata pelusuk alam Malaysia ni.. Nak makan pun dah tak tentu waktu... susu anak pun tak tentu hala... cukai yang turnu pulak seluar dalam dan sekeperluan dengannya.....

Bagi yang hidup mewah deme dah tak peduli pasal makan sebab deme hanya pikir nak bermewah...nak pakai seluar dalam pun jenuh pikir 10 kali... warna apa??? jenama apa... bentuk apa??? tebal mana dan mungkin ada yang pikir nak pakai kat dalam ke kat luar macam Superman???

Tu belum kire lagi warna rambut...... tapi bagi yang miskin macam aku ni...pikir nak makan apa.. anak sekolah macam mana.... tu belum kire orang kampung yang duduk entah ulu banat mana lagi macam yang selalu kat dalam TV Bersamamu tu...tu yang deme jumpe... yang deme tak jumpe dan yang tak mahu orang tau banyak lagi.... tapi itule nasib bile diperintah oleh keluarga bangsawan yang tak pernah rase hidup susah... dapat pulak bini yang memang kaki joli... agaknya deme nak pikir ke pasal orang macam kite???

Apakah motto rakyat diutamakan masih boleh dipakai???

Jom kita main....

Di sini ada satu pengiraan matematik mudah untuk latihan anda semua, sediakan kalkulator, ia akan memberikan kejutan pada setiap dari anda yang membuat kiraan ini.

* Ia cuma mengambil masa lebih kurang 30 saat
* Ikut arahan ini satu persatu..
* Jangan terus pergi ke arahan terakhir sebelum anda siapkan kesemua kiraan.
* Bersedia dengan kalkulator anda !!! OK....

Kita mulakan...

1. Mula-mula, tetapkan jumlah dalam seminggu... berapa kali anda ingin makan malam bersama suami atau isteri dan anak-anak di luar. (tekan nombor di kalkulator)

2. Darab atau kalikan dengan 2

3. Tambah atau campurkan dengan 5

4. Darabkan atau kalikan dengan 50

5. Jika tarikh lahir anda pada tahun ini sudah lepas atau sudah berlalu .....tambah 1760, sebaliknya tambah 1759 jika ianya belum lepas.

6. Kiraan Terakhir : Tolak tahun anda dilahirkan. (Contoh : 1941, 1973, 1985 dan sebagainya)

Jumlah yang anda dapat di kalkulator sekarang adalah dalam tiga digit nombor...kan !!

Digit pertama dari 3 digit tersebut - Adalah jumlah nombor yang anda ingin makan malam bersama isteri atau suami dan anak-anak dalam masa seminggu...

Agak2 korang..2 digit nombor dibelakang tu...nombor apa tuh...?


Selamat mencuba...

Arnab bin Kura-Kura...Layan

Demokrasi..."sehingga menjilat jari"...

Demokrasi umpama tagline KFC, .."sehingga menjilat jari"....

Kepada mereka yang mempropagandakan dan mempergunakan demokrasi, kemudian setelah itu mengaku dirinya seorang pemimpin...Kepada mereka semua (para pemimpin), berhentilah segala propaganda, masa untuk memilih, dipilih sudah berlalu (pilihanraya), jangan diungkit, jangan dibahas bila ia sudah berlalu, masanya untuk mengorak langkah meneraju negara, bukan bercakaran sesolah-olah dunia ini kamu yang punya...sedarlah kalau iapun kamu telah menang dan sebelah sana sudah kalah, semat ayat keramat ini, agar kamu faham, agar kamu tidak terpesong dari niat asal sebagai pemimpin, bukannya menyelongkar harta khazanah bumi untuk diri sendiri, rakus melahap 'hak' rakyat...setelah demokrasi memilih kamu...tanpa melihat siapa dibelakang kamu....menyapu bersih...sehingga menjilat jari.....semat ayat keramat ini...ingat ayat keramat ini, faham ayat keramat ini... "demokrasi adalah pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat. Maka tidak boleh ada kepemimpinan yang lebih tinggi dari kedudukan rakyat, dan tidak ada kehendak yang boleh mengatasinya melainkan kuasa Allah SWT...

Haram J@&@h punya orang, orang tua pun nak tipu ker...?

· Warga emas, faqir dan miskin di pulau pinang dan mana-mana negeri dan Negara lain, DIHARUSKAN untuk menerima sumbangan dari mana-mana kerajaan negeri, syarikat dan individu selagi mana harta mereka bercampur antara wang halal dan haram.

· Sebaiknya penyumbang tidak kira kerajaan, syarikat dan sepertinya; tidak mendedahkan sumber pemerolahan harta yang disumbang agar tidak mengelirukan penerima sebagaimana kes yang berlaku ini

· Mereka juga HARUS untuk menerima wang sumbangan dari penyumbang tadi, walaupun jelas ia adalah dari hasil yang haram seperti judi lumba kuda rasuah, riba dan sebagainya. Tiada kotor pada wang yang diterima oleh mereka, kerana mereka adalah penerima yang diiktiraf oleh syara'. Manakala dosa hasil dari pemerolehan wang itu hanya ditanggung oleh pelaku dosa dan ia tidak merebak kepada penerima dari kalangan faqir miskin dan yang memerlukan.

· Jika dilihat dari sudut hukum dan agama, warga yang menerima sumbangan terbabit TIDAK PERLU SAMA SEKALI memulangkan semula wang yang diterima.

· Namun jika dilihat dari strategi politik pihak tertentu, tindakan tersebut di luar fokus artikel ini.

oleh:
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
30 Sept 2010

Baca lanjut di sini .

Apa bezanya kalau bagi tahu dengan tak bagi tahu?

Salam semua kengkawan,

Member aku mempunyai masalah lanjutan daripada masalah-masalah sebelumnya. Bukan nak dengaq skali lagi cerita-cerita yang direka-rekanya itu, tapi sekadar nak menjaga hati member, sebab kalau tak dengaq, sohih dia berkecik hati. Begini ceritanya. Ia berkisar mengenai keadaan dalam hubungan rumah tangga (bukan hubungan kelamin k..). Ini hubungan berkomunikasi, perbualan, percakapan. Kadang-kadang mendatangkan salah faham, masej tak sampai, cakap yang tak berapa jelas, teragak-agak, bertanyakan sesuatu, memberitahu sesuatu & aku rasa banyak lagi member ni mention, aku tak ingat, mungkin sudah terlalu tua, atau terlalu tua sudah aku, atau ingatan aku sudah mencapai tahap beku. Tak apalah, dengaq sajalah. Kita ambik contoh Kes 1 yang di ceritakannya.

KES 1: (balik ke rumah setelah hampir 8 jam berada di ruangan kerja)

Si isteri bertanyakan kepada si suami mengenai masakan apa yang hendak dihidangkan untuk santapan berbuka puasa. Si suami dengan nada biasa, (bukan dalam keadaan menyindir, tidak juga dalam keadaan mod yang kurang siuman aka gila) serius menjawab dengan nyata serta difahami oleh si isteri. Jawapan itu juga sbnrnya berniat, oleh kerana setelah lebih kurang 8 jam mengadap kerja. Jawab si suami, "Tak kisah, makan saja apa yang ada". Penjelasannya, sudah tentu apa yang ada itu maksudnya yang telahpun siap dimasak, atau apa-apa sajalah yang ada dalam dapur. Tapi si isteri masih bertegas (mgkn juga dengan niat; ingin menyediakan yg terbaik aka yg disukai suami) ingin tahu apa lagi selain yang dah ada. Lantas si suami terus mengingatkan sesuatu yang bagi dia mudah & pantas disediakan dek melihat kepenatan si isteri dengan harapan tak perlulah masak yang rumit-rumit serta tak perlu membazir. Suami hanya kata, "...buat sup telur dahlah". Nah, sudah diberitahu. Hairan, dia minta menu itu KIV untuk sahur nanti. Tambahnya juga, dia nak masak ikan pari asam pedas. Suami pun diam, hairan. Apa tujuan si isterinya bertanya pada mula bicara tadi?


KES 2: (bangun sahur)

Melihat kepenatan & ketidakupayaan si isteri setelah menyediakan masakan berbuka puasa tadi, sepanjang malam itu si suami mencari sesuatu job yang dia boleh tolong. Jadi, dia sediakan anak, mandikan, pakaikan dan si suami minta si isteri beri makan anak dalam keadaan duduk, santai dan rehat. Cukup. Baju kerja malam itu juga si suami tolong ironkan. Dengan harapan si isteri boleh ambik masanya mengiron baju sebelum ini utk berehat (niat).Tak perlu bagi tahu, nak bagi tahu mcm mana, si isteri dah lena. Ini mungkin silap si suami, TAK BAGI TAHU. Elok si isteri bangun pagi, seterika sekali lagi. Adus. Sia-sia usaha si suami, penat akhirnya si isteri. Tapi masalahnya, mak dah bagi tahu baju tu dah seterika. Tapi kenapa eh? still seterika juga. Lagipun, berapa lama dah seterika baju? Tak kan tak dapat beza baju yang telah diseterika.

.....bangun sahur, si suami bagi tahu, baju telah diseterika. Si isteri menjawab kecewa..."yer ker, kenapa tak cakap, lain kali bagi tahu lh, penat ambik masa setengah jam seterika skali lagi". Fuhhhhh..., apa maknanya ni?. Pastu tu keluar balik pasal masak asam pedas yang aku tak jamah pun. Nak jamah mcm mana, sup telur yang KIV tu ada depan mata, melantak tu sajalah...


Kesimpulan:

Apa bezanya kalau si suami bagi tahu dalam KES 1 dengan suami tak bagi tahu dalam KES 2, . Ala bro, sama sajakan. KES 1, tanya, bagi tahu (jawab), tapi buat benda lain. suami tak minta pun...dapat penat. KES 2, tak tanya (tak bagi tahu), buat (seterika baju)...still dapat penat...inilah contoh komunikasi yang gagal. Sebenarnya, si isteri atau suami kena faham niat kedua2nya. Itu lebih penting daripada mencari kesalahan.


Setelah selesai bersahur dan si suami melicinkan pinggan nasinya, si isteri bagi tahu dalam style perli, "...ingat tak makan gulai, itu yang masak ikan pari asam pedas tu". Si suami diam, membatalkan niat sepinggan nasi tambah, bangun lalu membasuh tangannya, walaupun sebenarnya si suami boleh membasuh tangan dengan hanya mejilat jarinya di depan si isteri tadi, sambil berkata dalam hati,"...ada aku cakap nak makan ikan pari asam pedas...aku cuma nak makan sup telur saja"...

Sekian.

(p/s: Apa yang anda perlu ambik dan buka hati serta minda adalah pengajarannya, walaupun sedikit)

Cuti Raya belajar PSCS3...


Untuk awek ku.....Luv uuuuuuuu...

Untuk Ayahanda Bonda di kampung...


Salam Merdeka

Cerita member yang direka-reka...

Member aku mempunyai masalah di mana kehidupan dia agak terlalu dikontrol oleh isterinya membuatkan kadang-kadang dia rasa terlalu diikat sehinggakan banyak keputusan hal rumahtangga ditentukan oleh isteri. Mana nak duduk,mana nak menetap,rumah nak beli kat mana,nama anak,apa nak makan,keluar makan mana,makan apa...semua tu ditetapkan oleh isteri.

Dan, isteri tu jadi makin kuat apabila keluarga belah isteri tu tu pun menyokong anak mereka membuatkan menantu mereka ni agak tertekan.Seorang suami yang tertekan macam tu kebarangkalian dia untuk
makan luar atau kahwin lain adalah sangat besar,kerana...jika seorang lelaki yang sudah bergelar suami,hilang kuasanya sebagai seorang suami,dia akan menegur isteri dia atau lebih kejam lagi, memberontak Kecuali dia dayus.

Dan member aku ni pun agak kuat memberontak. Mungkin kerana hidup dia terlalu teruk dikawal dia buatlah macam-macam.Come on la,nak ajak isteri keluar jalan2 pun susah.

Aku rasa,perasaan paling teruk yang boleh dirasai oleh seseorang lelaki adalah apabila isteri tu melawan cakap dia. Apa yang lagi teruk dari tu?Seorang isteri yang menggantikan tugas suaminya dalam membuat keputusan dan si suami tu terpaksa berdiam diri kerana tak nak isteri berkecil hati.Ramai kaum isteri menggunakan taktik kecil hati dan merajuk untuk mendapatkan kemahuan mereka.Adakah diorang tak sedar sebenarnya mereka memperkecilkan tugas sebenar seorang suami yang dia setuju nak kahwini sebelum tu?

Raya dah dekat.Mesti akan ada kisah-kisah suami isteri bergaduh sebab berebut nak balik kampung masing-masing.Persoalannya, kenapa sampai bergaduh?Kahwin nak,kenapa tak nak patuh pulak?

(cerita ini hanyalah rekaan semata-semata, dan tidak merujuk kepada mana-mana individu sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia, apa yang anda perlu ambik dan buka hati serta minda adalah pengajarannya, walaupun sedikit)

Salam Lebaran

Klik pada gambar untuk besarkan, save dan cetak. Kos cetak ditanggung oleh anda.

Yang paling cantik...

Pada suatu hari, seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu gurunya sedang mengajar tentang kasih sayang.

Pelajar : Cikgu, mcm mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai seorang yang kita sayang? Mcm mana juga kasih sayang itu hendak berkekalan?

Cikgu : Ok, kamu ikut apa yang cikgu suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang walau sekali. Dah petik rumput yang paling cantik, bawa ke kelas.

Apabila pelajar tersebut kembali ke kelas, tiada sehelai rumput pun yang dipetiknya lalu cikgu bertanya.

Cikgu : Kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar : Tadi, masa saya berjalan, saya pilihlah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik, tapi cikgu kata petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai ke penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik.Mungkin ada di belakang saya tadi yang paling cantik, dah cikgu kata tak boleh menoleh ke belakang walau lagi. Jadi, tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya, maknanya apabila kita berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi, kerana yang berlaku tetap telah berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi, dan ingatlah orang yang paling kita sayang itu adalah orang yang paling cantik dan yang paling baik.

Perusahaan belakang rumah...

Ramadhan...

Akhirnya julai yg dinanti sudah tiba...naik segala

Sebenarnya, aku tidak berbelah bagi mengenai tujuan kerajaan 1Malaysia membuat program yang dipanggil rasionalisasi subsidi itu. Aku sokong 110 peratus. Yang aku kesal, PM1Malaya ini tidak menyatakan rasionalisasi terhadap kaedah menyalur penjimatan tersebut. Kalau ada pun, ia telahpun sepatutnya dimulakan pada tahun 2008 atau tahun lepas.

Mana duit penjimatan subsidi itu menghilang selain untuk mengurangkan defisit negara yer?. Kalau itupun tujuannya sehingga sekarang defisit masih tidak berkurangan. Alamak, dimana silapnya perancangan kerajaan 1Malaysia ini. Yang gah hanya laungan 1MALAYSIA yang aku rasa anggaran utk publisitinya juga telah mencecah lebih dari sasaran penjimatan yang diumumkan semalam. Alangkah manis dan bergulanya sekiranya diumunkan sekali kaedah penyaluran penjimatan (750 juta) itu. Yang pasti, bonus untuk kakitangan tahun ini...sebagai contoh saja. Ataupun penyaluran kepada rakyat yang tidak mampu menghadapi situasi kenaikan yang diumukan tanpa melalui Dewan Rakyat ini. Sehingga kini, aku masih tertunggu-tunggu mekanisme bantuan tatkala kenaikan setiap tahun berlaku.

Kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula sememangnya mungkin tidak dapat dielakkan. Ini merupakan keputusan perit yang terpaksa dilakukan oleh kerajaan PM1Malaya. Seandainya ada lagi pengumuman program rasionalisasi subsidi selepas ini, di harap kerajaan lebih bersedia dengan pengumuman kaedah-kaedah penyaluran penjimatan kepada rakyat yang berpendapatan rendah. Itu pasti sebab mereka juga pengguna petrol, diesel, LPG dan gula. Harap Maklum Kerajaan 1Malaysia.


p/s: kami terpaksa naik air asia beb, depa kata murah, tp mcm sama aje bila bayar guna waran kerajaan. Ntahlah..

Ntahlah...setelah sekian lama

1. Adakah anda rasa anda HOT???
celah ketiak ngan kangkang aje...

2. upload gambar kegemaran anda
3. cerita pasal gambar
aku ambik dan buat HDR sendiri (dgn kata len, blajar sendiri)


4. bila kali terakhir anda makan pizza
minggu lepas...

5. lagu terakhir anda dengar
Gio-Bila Cinta

6. apa yang anda buat selain menyelesaikan tag ini
dok buat keja (RKK Pantai Chenang)

7. selain nama sendiri anda di panggil nama apa?
amir, alieja, bos, penyu, encik....aurablue dan sangasura

8. tag lagi 8 orang
ko gila, mana boleh ambik masa org utk buat nih...(minta kebenaran dulu tau)

9. siapakah orang no.1 kepada anda
Mama

10. kata sesuatu mengenai orang no. 5
mgkin adik-beradik kot (klu isi soalan no 8)

11. no. 3 ada hubungan ngan siapa
sya..sbb sya suami dia...

12. bagaimana pula dengan no. 4
dia tu anak perempuan sya...

13. pesanan kepada orang no. 6
rajin2 blajar...huhuhu

14. kata-kata cinta tok no. 2
aku sayang kamu ayah...wlupun dulu bengis yg amat...tp kamu menjadikan sya sprti skrng...

15. adakah no. 7 dan 8 punya persamaan?
yer...anak kepada no. 1 n no. 2.

16. berikan 5 yang anda tahu tentang orang yang men'tag' anda
1. Skandal, 2. Gegar, 3. Viva, 4.Lahir kat sabah, 5. Pinjam bank rakyat...

17. persamaan antara kambing ngan lembu?
dua-dua tak gi sekolah...

18. perasaan anda buat tag ini
kesian..baru skrng rasa nk buat...

19. adakah anda tahu si razman itu sengal?
sape ntah...mungkin kot...

20. GAY or LESS??
Gayorless (kurang gaya; bahasa melayunya)

p/s : Aku dah jawab dah..apa yg ko nak bagi...?

Kira ada entri bulan ni...




Tribute untuk Theivanai

Untuk awek ku...

Aku rasa...

Aku rasa senang bersama dia..bukan sbb dia awek@bini aku, tp aku nk jadikan dia sahabat menggantikan sahabat lain yg aku ada....aku rasa seronok klu awek aku boleh jadi kawan aku untuk berkongsi apa yang aku rasa. Aku rasa sudah sampai masanya aku nak cakap apa yang aku rasa ...cuma aku rasa dia belum bersedia lagi...sbb aku dah rasa apa yang aku rasa bila dia bersungguh untuk membeli hamster buat kakak...aku terasa.

Kalaulah aku betul2 buat...

Korang agak2 semua yg ada dlm beg ni, berapa nilai RM nya...?

Klu lah aku betul2 buat, in collection pertama yg ada kat umah...nilainya mencecah hampir RM100 k, boleh buat banglow tu...

Projek 2010 : Mairah Enterprise


Tajuk n3 tu gimik awal aje...lebih kurang mcm publisiti awalah...Tetap dgn niat asal seperti n3 yg lepas(klik sini) projek akan terus dijalankan. Dan sekarang proses pembersihan kolam no 2 dijalankan bagi menempatkan anak2 itik G2(group 2). Kira boleh panggil kumpulan ke 2(300 ekor tolak yg mati, tinggal 250++ ekor) sbb sebelum tu dah ada kumpulan pertama yg katanya hasil jualan tahunan sahaja mencecah 15 ribu (hasil jualan telur masin bagi 100 ekor itik, termasuk jualan dari rumah, pasar dan borong) sumber info dari Sawal (Rizal AR).

Dengan info itulah, kami berusaha meneruskan projek ini dengan lebih tersusun lagi serta menyediakan rekod dengan lebih teratur (mcm serius la huhu...). Mudah-mudahan dengan usaha ini, pendapatan keluarga bertambah. Buat masa sekarang, keluarag masih dalam proses penamaan dan penjenamaan syarikat. Ia bergantung kepada penyelaras projek (Buat masa sekarang kita bagi mandat tu dekat Sawal). Biar dia uruskan dulu. Kami dari jauh ni bagi modal aje dulu. InsyaAllah, Jun nnt aku turun padang. Tunggu...Apa2 hal, adik2 call aje. Komputer pun dh ada, internet pun dah ada...jgn simpan, pakai, itu sebahagian drp investment....Bawah ni ada beberapa keping foto semasa kejadian pembersihan kolam..layan aje...ok.


Alahai..abaikan saja..

"kenapa perlu banyak persepsi, tidak mahukan untuk mengkaji, atau menghalusi, dari mencipta persepsi atau berimeginasi basi, atau terus bertanya empunya diri...ataupun sebodoh2 tindakan smskan saja apa yang terbuku dihati...agar kurang rasa dengki atau iri hati...kurangkan persepsi, agar spekulasi terhenti..."

entah hapa2 ntah...

Perusahaan keliling rumah

(Entri tertunggak Raya 2009)

Cukup aku letak gambar aje...sbb klu cerita pun korang bukan nk baca. At least korang tgk gmbr, Lu fikir sendirilah citer dia.

Ini aku ambik masa balik raya tahun lepas. Perusahaan itik dan kolam ikan..fuhhh....buat masa sekarang Sawal ngan Mama and de geng yg usahakan....harap suatu hari nnt berjayalah...

Skrng ni pun dah sampai lagi 300 ekor itik telur. Tp dah mati 42 ekor...dah itik masih kecil lagi...lepas ni harapnya tk ada lagi yg mati.

Ok u all layan lah..dokumentari bergambar ni...






Mardiah tengah kutip telur itik

Hari ni kita kutip 98 biji

Ikan oh ikan


Lihatlah dunia...inilah rumah kat kampung kami...nk tahu lokasinya...klik sini.

sekadar untuk meluah...

Onggg..gadek gadek gadek...

"Katak o katak, nape engko lompat...bagaimana aku tak lompat...lopak sudah 'kering'"..huhuu...'kering' beb.....'kering'...huhuhu...sbb 'kemarau panjang'...

Aku pun nak lompat gak...Alor Setar ke Pantai Chenang..., jauh tuuuu...lompat jangan tak lompat...

Basikal baru...pagi2 dah duduk depan pintu...

Adik...tengok kakak..

Asyik2 kakak, wafi bila plak?..jeles betul..


Inilah basikal aku...

Walaupun jenama tak famous, tp aku tetap ada basikal...huhuhu


Menggantikan yang lama...

Jalan-jalan..wafi

video

Gong Xi Fa Cai

cool beb





Tahun pra sekolah...Mardiah

Tahun ni mardiah dh masuk pra sekolah, atau tadikalah...minggu pertama mmg teruja...tp yg aku syok sikit..ibu dialah..boleh ibu dia nangis semasa hari pertama hantar ke tempat tu...mardiah cool aje...aku sedikit sebak...besar sudah anak aku rupanya...Tp aku serupa tu jugak...Bila lh nk ubah perangai..kebapaan sikit...ni mcm budak2.


 
Copyright 2009 Blog K.A.M.I All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Blogspot Templates From Wordpress Theme by EZwpthemes