Mengubah Takdir

Hati Batu...itu mardiah. Ha..dulu time aku kecik, aku nak mintak beli keropok yg harganya hanya sekupang dua, hanya mintak dalam hati ajelah. Kalau mintakpun sure bapa tak beli atau mama sekalipun. Ha..itu dulu, betul kata u all budak sekarang berbeza sedikit. Realiti. Memanglah apa yang kita usaha kita akan dapat. Aku faham. Tersangatlah faham. Nak jadi baik itu pilihan kita; nak jadi jahat tu pun pilihan kita; nak berjaya tu pilihan kita, nak gagal tu pun pilihan kita. Kalau makan, kita tak pernah gagal; apabila hati kata aku nak makanlah, terus beli roti canai, suapkan kat mulut. Semudah itu kita berjaya menikmati roti canai buatan mamak. Jadi beza sangatkah apa yang kita nak usahakan sesuatu yang lebih besar daripada tu dan kita akan berjaya akhirnya? sebab nak berjaya, itu pilihan kita sendiri, samalah juga dengan kegagalan.

Cuma beza kes mardiah & aku time kecik. Bukan aku tak nak usaha, tapi aku tahu, pada masa tu, air beras minuman pengubat kecewa tatkala sedih (tak dapat apa yg aku nak). Nak makan nasi, nasi dengan garam ajelah atau ikan masin. Nak lauk sedap, mungkin sebulan sekali. Itupun belum tentu. Sebab aku tahu bapa & mama tak mampu nak beli susu, dan tak mampu nak beli lauk yang sedap2 setiap hari. Dengan itulah kita perlu berusaha untuk mencari pilihan yang tepat...iaitu seperti mana yang aku ada sekarang. Syukur alhamdulillah.

Kalau takdir tak boleh berubah takkan TUHAN suruh kita berdoa. Betul tak?

1 Usul:

jagoan berkata...

Edit sikit, boleh bikin aku sadis. Meleleh air hidong beb!


.

 
Copyright 2009 Blog K.A.M.I All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Blogspot Templates From Wordpress Theme by EZwpthemes