Sialan punya orang...

(Kisah ini berlaku pada Mei tahun 2008. Peringatan untuk semua)

Hari itu aku free aje. Tgk ASTRO cerita karton channel 613. Layan beb. Masa dah hampir 10 mlm. Tetiba aku terima call.

Perbualan telefon...

Sialan punya orang : Assalamualaikum, bang.
Aku : Walaikumsalam, sape nih?
Sialan punya orang : Nih, Din (nama tipu)...
Aku : Din mana?.
Sialan punya orang : Agen AmAnsurance, Alor Star.
Aku : Ooo..k. (sikit pn aku tk ingat)... Ha..ada apa yg saya boleh bantu?
Sialan punya orang : Kereta kami 'break down'. Kat Baling. Repair, kena duit. RM300. Nak cucuk duit kt CIMB Bank, kad ATM rosak. So....aa..aa..ah..aduh, berat sikit nak mintak tolong ni bang.
Aku : Tak apa cakap aje.
Sialan punya orang : Jadi, kami nk pinjam duit abang dalam 300 ratus, esok kami akan bank in.
Aku : (Aik, mcm senang aje depa ni mintak duit). Mcm mana nk bag, Saya ada kat SP.
Sialan punya orang : Eh..bukan abang kerja kat Baling...(terkejut dan terkentut)
Aku : Ya, kerja Baling, dok SP.
Sialan punya orang : Abang tolong bank in, boleh?
Aku : (Aik, senang-senang aje suruh orang buat itu dan ini)...Bank jauh, kat Pekan. Saya ada kat Sungai Lalang. Lagipun, saya malas nak keluar. (terasa sedikir curiga)...
Sialan punya orang : Ok, ok...tak apa. Kami pi sana. Kami perlu sangat duit tu. Esok kami bayaq.
Aku : Oklah, mailah umah.

Jam 11.47 pm, rumah...

Tunggu punya tunggu, batang hidung pun tk nampak. Aku dah nk tido. Kalau ada awek, bolehlah tido lewat sikit. Ringan-ringan. Kalau nasib baik, kayuh...hehehe. TV dh off. Esok nak pi opis. Bukan dekat. Sejam beb.

Tiba2...hon bunyi, akhirnya muncul 2 orang. Yer aku kenal salah seorang. Dia memang agen AmAssurance, tp setahun yang lalu...lama dah. Seorang lagi, dia kata sepupu. Tak apalah, orang nak mintak tolong. Kita tolong.

Akhirnya. setelah setengah jam sembang. Punyalah baik aku. 300 ratus bagi mcm tu aje. Bukan aku kenal sangat pun. Tapi yang bodohnya aku bagi kat dia pasai apa ntah...? Semacam kena pukau. Yang aku hairan dia boleh tahu aku ada duit cash tuh...pelik...dia siap sebut 300. Dalam walet ngam2 300.

Dia bagi no. telefon, aku bg no. akaun. Depa janji esok depa bank in duit. Pas tu depa belah. Tapi aku bijak sikit masa tu (sikit aje). Aku ambik plat keter. Penang mali. PFR 372. Pastu aku msk tido. Ganjil aku rasa. Masa tido. Aku mula meng'flash back' dan terfikir. Beberapa persoalan timbul dari ceritanya itu.

1. Baling, mana ada CIMB Bank... wei. Kantoi dah.
2. Setahu aku, DIN (bkn nama sebenar) dah diberhentikan kerja. Masalah disiplin dan selalu pakai/ambik duit advance dan tipu costumer. Itu setahun yang lepas
3. Mana ada bengkel bukak sampai kul 10 hingga 12.00 mlm. Dh tentu lepas dia ambik duit aku, nk kena patah balik Baling. Woi, sape yg nak buat mcm tu wei. Gila ker.

Esoknya...

Sah. Opis AmAssurance kata dia (Din) dah dipecat. Dia bawa lari duit costumer. Call JPJ dan Polis. No. pendaftaran kereta tu dimilik oleh pompuan, Mazura bte Mohd. Tahir alamat Kg. Hujung Ketun, Jalan Sungai Tiang, Pendang. Pi sana, keluarga Mazura kata kereta dah jual kat Penang. Call produa Penang. Kereta dah dijual jadi kereta sewa kat jalan Tanjung Bendahara, Alor Star. Pulak. Cari..cari..cari. Aku dapat mereka...(dpt nama sahaja dalam buka rekod kereta sewa) Malam tu rupanya depa sewa kereta kat kedai tu guna IC orang lain dan tinggal kan motor dengan nama penyewa Nazri b. Zakaria dan Fazli b. Zakaria alamat Kuala Kedah. Gila aku nk cari lagi....Kuala Kedah, besar beb. So aku berhentikan pencarian. Lagipun dah ada report polis. Biar polis jalankan tugasnya. Opis AmAssurance pun advice buat polis report sekali lagi. Malas nk layan. 300...ah..abaikan saja. Bukanlah aku kaya. Dah memang bukan milik aku. Bukan rezeki aku. Aku redha. Rezeki tu, budak sialan tu punya. Aku dah kena klentong.

Sialan punya orang.

4 Usul:

rOhock berkata...

lu kami de movie ke...wkakakaka

Blog K.A.M.I..... berkata...

bukan bro...ni K.A.M.I len..tapi K.A.M.I lebih dulu wujud dari the movie kami..huhuhuh

jagoan berkata...

Gua syak, lu kena pukau dude!

elok masa diorang datang tu lu mandikan diorang dengan bunga. Bunga api.

.

Tanpa Nama berkata...

nasib baik isteri tak der kat rumah.. silap2 dengan orang rumah aku dia sapu agaknya...

wateverpun... pengalaman mengajar erti kehidupan..

 
Copyright 2009 Blog K.A.M.I All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Blogspot Templates From Wordpress Theme by EZwpthemes