short term memory loss (STML)...

Memori merujuk kepada pengekalan penyimpanan, dan recall balik maklumat-maklumat yang tersimpan termasuklah pengalaman kita yang lepas, pengetahuan dan pemikiran. Memori untuk maklumat tertentu mungkin jauh berbeza mengikut individu dan keadaan individu itu berfikir.Sejauhmana mereka berhempas pulas menekan dan terus meneran supaya kita dapat mengingati semula. Ia juga boleh berbeza-beza mengikut kandungan maklumat itu sendiri, atau sejauh mana kita dapat membuat panel pemisah serta mengurus kategori-kategori maklumat yang sebenarnya kita cipta sendiri.

Oleh itu maklumat yang menarik cenderung untuk menjadi lebih diingati daripada maklumat yang tidak menarik atau biasa. Contohnya, kalau aku mengandaikan maklumat hubungan seks mesra dengan awek ku beberapa hari yang lepas itu merupakan 'tragedi' yang menarik, maka aku mungkin akan ingatnya lebih lama berbanding kuliah ANOVA yang disampaikan oleh Dr. Irina (bukan nama sebenar). Walaupun anda tidak nampak perkaitan antara kedua-dua contoh peristiwa tersebut dari segi moral kerana kedua-dua 'tragedi' mempunyai sifat negatif dan positif. Walaupun anda meletakkan 100% tahap keyakinan menyatakan bahawa kedua-dua tidak mempunyai impak besar kepada memori, tetapi aku sebaliknya. Senang disimpulkan macam ni, jangan diingat benda-benda yang 'lucah' tak berfaedah tuh, nanti ingatan (memori) terganggu....ok ker kesimpulan tuh..... Kan bagus kita cuba mengingati fakta-fakta dan fomula-fomula kelas ANOVA berbandingn...ehem..ehem tuh. Tetapi apa sebenarnya yang berlaku adalah sebalik. Punahhh...

Kegagalan memori yang biasanya boleh menyebabkan dari kegagalan menyimpan ingatan di tempat yang pertama (priority), kegagalan untuk mengekalkan maklumat (lupa), dan seterusnya kegagalan untuk mendapatkan maklumat kemudiannya (recall). Ini adalah masalah utama aku....adusss, dah tua agaknya. Neuron pun dah lembik.

Mekanisme biologi memori yang tepat sukar difahami sepenuhnya, tetapi kebanyakan ahli-ahli sains percaya memori yang hasil adalah sejauh mana perubahan dalam sambungan atau kekuatan sambungan antara neuron di dalam otak. Patutlah selalu tengok iklan susu lembu mengwar -warkan situasi ini. Jadi aku menyimpulkan berdasarkan iklan susu-susu baby di TV, susu lembu yang diproses dengan tambahan agen-agen penguat yang banyak kandungan AHA DHA (ape ke jadah benda alah ni aku pun tak tahu), yang berfungsi untuk perkembangan saraf otak, pembentukan jaringan lemak otak dan menjaga penyambungan sel-sel saraf otak. Jadi ia sebenarnya boleh dijadikan makenisme penguat memori...yer lah kot.

Ooo...kalau macam tu, betul lah. Aku boleh setuju aku mempunyai kawalan daya memori yang lemah kerana waktu usiaku bayi, aku cuma minum susu yang diperbuat daripada air beras setelah berhenti penyusuan mama. Harap-harap aku hanya ada STML daripada LTML

1 Usul:

Abuyaa berkata...

Nak taye beberapa soalan:

1. Kalau kad memory kamera kita dirampas, apa citer? Apa hak pihak berkuasa merampasnya?

2. Dah ler kena rampas, pastu tak pulangkan kamera dan kad memory... Ap kehalnya....

3. Dah tu buat fitnah...

heheheee......

 
Copyright 2009 Blog K.A.M.I All rights reserved.
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Blogspot Templates From Wordpress Theme by EZwpthemes